8 Şubat 2015 Pazar

İYİ BİR OKUL YÖNETİMİ NEDEN DÜŞÜNDÜĞÜMÜZDEN DAHA ÖNEMLİDİR ?

Çeviri: Merve Arabacı




Okullardaki yönetim kalitesi %1 'den ,%10 'a çıkarıldığında bunun,  GCSE (genel ortaöğretim sertifikası ) puanında %18 ve "Bağlamsal katma değer"inde (Çocukların okullardaki ilerleme oranı) %3 lük artışa sebep olduğu görünmektedir.
"Yeni bir araştırmaya  göre  okullardaki iyi  bir yönetim,   nitelikli öğretim  ve  sınıf  mevcudundan  daha güçlü bir etkiye sahiptir.

Öğretmenler için cuma günü öğleden sonra yorulmuş olan gençlere matematik dersi vermekten daha kötü  olan tek şey, ortaokulu yeni bitirmiş bir öğrenciden belki biraz daha yaşlı bir sivilceli uzman tarafından öğretmenlere dayatılan anlamsız yönetimsel "öğrenmeler" olabilir.




Bu spekülatif ifadeler bir yana, okullardaki iyi bir yönetim, gerçekten öğrencilerin, ailelerin, öğretmenlerin hayatlarını kolaylaştırır. Ve bu ülke bunu göründüğünden daha iyi yapıyor.
Modern yönetimdeki temel tekniklerin standart haline getirilerek bunun ekonominin diğer bölümlerindeki kuruluşlara yol göstermesi,  dünyada ki diğer yerlerle karşılaştırıldığında İngiltere ‘ de daha yaygındır. Bu uygulamalar, derslerdeki sıkı bir veri birikimini, sistemli geri dönüt verebilmeyi, başarılı olan öğretmenleri terfi ettirmede ve ödüllendirmede personeli desteklemeyi içermektedir.

On yıldan fazla bir süredir ,dünyadaki yönetim kalitesini anlamak adına araştırmalar yapmaktayız. Son zamanlarda İngiltere ,Brezilya, Kanada ,Almanya, Hindistan, İtalya ,İsveç ,Amerika Birleşik Devletleri’nde içinde bulunduğu yedi ülkedeki ortaokulları araştırdık. 1800 den fazla okul müdürüyle yapılan röportajlardan sonra bazı şaşırtıcı sonuçlar ortaya çıkıyor.

İlk olarak, yönetim kalitesi ölçütlerimiz, iyi uygulamaların okul performansı açısından önemli olduğunu göstermektedir. Okullardaki yönetim kalitesi %1 'den ,%10 'a çıkarıldığında bunun,  GCSE (genel ortaöğretim sertifikası ) puanında %18 ve "Bağlamsal katma değer"inde (Çocukların okullardaki ilerleme oranı) %3 lük artışa sebep olduğu görünmektedir.

Bu durum sınıf mevcudu , öğretmen kalitesi ve rekabetten daha güçlü bir etkiye sahiptir. Daha da fazlası öğrenci performansı ve yönetim arasında doğrudan güçlü bir ilişki yalnızca bizim ülkemizde değil , araştırdığımız tüm ülkeler de vardı. Gözden kaçırdığımız bir şeyler olabileceğini reddetmiyoruz lakin diğer faktörlerinde altında yatan sebepleri düşündüğümüzde bu ilişki devam etmektedir.

İngiltere’deki okulların okul yönetimi kalitesi açısından küresel olarak en üst seviyede olduğu bizi şaşırtan bulgulardan biriydi. Doğru mekanizma ve öğretmen gelişimi ,terfi ettirilmesi, eşitliği, emekliliğini sağlamada diğer ülkelerle karşılaştırdığımızda bizim okullarımızın çok daha  iyi olduğunu görmekteyiz. Sınıflara yönelik kaliteden emin olabilmek için yapılan planlı ve rastgele sınıf gözlemlerimiz neticesinde ders planlarına ulaşılabilirlik, çapraz müfredatlara yönelik yüksek kalitede rehberliğin standardize edilmesi açısından güzel örnekler ortaya çıkardı.

Bunların sebebi son yirmi yılda yapılmış olan büyük reformlar olabilir. Okulların bağlamsal katma değerinde, üstün körü elde edilmiş olan sınav sonuçlarından daha önemli noktalar vardır. London Challenge (İngiltere de faaliyet gösteren ilk ve ortaokul öğrencilerinin gelişimi açısından eğitim programı geliştirme, sonra bunların tüm okullarda uygulanmasını sağlayan kurum ) daha iyi olabilecek uygulamaların paylaşımına olanak sağlamaktadır. Ve bu nedenle London Challenge, son on yılda Londra ’nın dikkate değer verimlilik artışının sebeplerindendir.

Peki neden bazı okullar  diğerlerinden daha iyi yönetiliyor?  Tüm ülkelerde daha fazla bağımsızlığı olan okulların diğer okullardan daha iyi yönetildiği görülmektedir. Örneğin, İngiltere ‘de bu okullar akademiler, kurum ve vakıf okulları, Amerika ‘da ise sözleşmeli okullar ( yarı özel, charter ) ve parasız okullardır. (Editörün Notu: High Tech High Teknik Okulları)

Bu durum özerk okulların öğrencilerini özenle seçmeleri sebebiyle özel okul olmalarıyla ilgili değildir. Yönetim bakımından özerk devlet okulları da özel okulların önüne geçmektedir.

Aslında özerk okullarla diğer okullar arasındaki farklılığın öğrenci farklılıkları, okul yapısı, konumu, cinsiyet veya kadrolu müdürler gibi belli başlı karakteristik özelliklerinden kaynaklanmadığı görülmektedir. Bunun sebebi yönetim ve liderlikle ilgilidir .

Eğer yerel yönetim kurumuna güçlü bir hesap verilebilirlik varsa bu mükemmel yönetimin önemli bir göstergesidir. Daha da fazlası, uzun vadeli anlaşılabilir stratejiler  ortaya koyan, personeliyle etkili bir iletişim kurabilen müdürler gayet güzel geniş bir okul topluluğu için diğer faydalı yönetimsel uygulamaları oluştururlar.

Bu bulgular yirmi yılı aşkın süredir İngiltere’de eğitim adına yapılmış olan reformlarda  yetkilerin dağıtımı (Adem-i merkeziyetçilik) ve standartların yükseltilmesi bakımından yapılanların göründüğü kadar çılgınca bir şey olmadığı gerçeğini ortaya koymaktadır. Ama bunları yaparken güçlü, dikkate değer  bir özen gerektiğini öngörmektedir. Otonomi   değerlidir ama tek başına yeterli değildir. Ayrıca öğretmenlerin yetenekleri , okul liderleri ve yerel yöneticilere hesap verilebilirlik, yönetim kalitesini ortalamadan  en üst seviyeye çıkarmada gereklidir.

  Toplum olarak biz sıklıkla okullarımız yüzünden kendimizi paralarız ve  kesinlikle büyük mücadeleler veririz.  Ama belki de hiçbir şey bazen göründüğü kadar umutsuz değildir. 

Akademik Çalışma için tıklayınız 

Anket hakkında daha fazla bilgi edinmek ve okulunuzu değerlendirmek için anket bağlantısı www.worldmanagementsurvey.org

Renata Lemos, üretkenlik ve inovasyon alanında araştırma proje lideridir ve John Van Reenen, üretkenlik ve inovasyon merkezi yöneticisidir. Her ikisi de Ekonomik Performans Merkezi (LSE) için çalışmaktadır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder