Karmaşıklığa karşı organize ol! çevirisi için tıklayınız |
Orijinal metin için tıklayınız
Kurumlar
neden liderlere ihtiyaç duyar? Eğer liderliği kabile, kurum hatta pazar
liderliği olarak düşünürsek, kurumu amaçlarına ulaştırmak için liderin ona
verilen gücü kullanması ve bilgiyi kontrol etmesi diyebiliriz. Ama artık baskı makinelerinin ilk ortaya çıkışı ve icat
edilen medya araçlarının artışta olduğu bilgi çağına girmemizle bilgi iletişimi
bilimi değişmeye yüz tuttu.
Tarihçi ve yazar Gwynne Dyer dediği gibi:
‘Tiranlık,
aslında bir iletişim sorununa çözümdü.’
Modern
demokrasi ilk olarak Batıda ortaya çıktı bunun tek sebebi ise Batının kitle
iletişiminde dünyada ilk olmasıydı. Bu kültürel değil teknolojik bir üstünlüktü,
okur yazarlık ve kitle bilgi iletişim biliminin dünyaya yayılmasıyla, diğer
bütün büyük toplumlar geleneklerini ıslah etmeye başladılar.
Gwyne Dyer.
Kabileler çoğunlukla bilgiyi birbirleriyle
açıkça paylaşan işbirlikçilerdi, bilgi paylaşımında yakın bir fikir ufkuna
sahiptiler ve karar almada genelde ataerkildiler. Bilgi iletişim biliminde ise,
bu kontrol etme eğilimindeki kabileler en iyileri değildir. Yukarıdakilerin her
ikisi de bu pazar ve kurumların iyi bilinen kontrol yöntemleri değildir.
Liderliğin
işlevini kısa vadeli kararlar almak ve uygulamak olduğunu düşünmek, faal
durumdaki en iyi insan iletişim ağının üst yönetimden herhangi bir müdahale
olmadan da sorunlarla başa
çıkabileceği durumunu ıskalar. Müdür ve idareciler bu işe dahil olduğunda ise
günlük işleri yapıyorlarken sık sık çoğu şeyi berbat ederler. Bu durum vurgulansa bile bu işleri yapmak onların sosyal iletişim ağındaki akranları
ve bu bilgi paylaşım uygulamalarını
kuran ve doğrulayan uygulama
topluluklarıyla bağlantılıdır.
Liderlerin bugün asıl işi ‘mekanı
elinde tutmaktır ’ ve bunu yapmak için ilk başta iletişimin gelişebileceği mekanı inşa etmelidir. Öğrenmek bağlantı kurmak demektir. Bilgi iletişim
alanında:
§
Liderler
bağlantı kurmaya yardım ederler.
§
Liderler
bilgi iletişim düzenleyicisidirler.
§
Liderler
iyi öğrenme davranışlarına örnek olurlar.
§
Liderler
kişisel bilgi uzmanlığını öncelerler.
Liderler,
zamanlarını diğerlerine bıraktıklarında en iyi yapacakları işlerle boş yere
harcamazlar. İş yerinde kesin kurallara gerek yoktur. Etkili bir liderliğin
ölçüsü liderin olmadığı acil ve istisnai durumlarda kurumun bu durumlarla başa
çıkıp çıkamamasıdır. İyi liderler tıpkı iyi ebeveynler gibi kontrolü zamana
bırakırlar. Kurumunuz yeterli olgunluğa ermişse zaten sizin günlük kararlar almanıza gerek yoktur. Eğer bir liderlik durumundaysan ve şu anki durumun fazlalık
yapıyorsa artık kişisel gelişiminin bir sonraki adımına geçebilirsin, hiyerarşideki
sonraki adımına değil. Hiyerarşi ve pozisyon liderliği, bilgi iletişim
çağının modası geçmiş gerilikleridir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder