Çeviren: Seren Bayar
Orijinal Metin için tıklayınız
ÇOCUKLARIN RİSK ALMAKTAN VE YENİLİKÇİ
OLMAKTAN VAZGEÇİRİLDİĞİ BİR DÜNYADA NASIL YENİ STEVE JOBS’LAR YETİŞTİRİRİZ?
Bugünlerde
çocuk olmak kolay değil. Değişen müfredat şartları, standartlaştırılmış test
sonuçlarına güçlü bir odak, ödev yığını ve görünen o ki akademik çalışmalardan
sporlara kadar her şeyde başarı elde etmek için bitmek bilmeyen bir yarışla
karşı karşıyalar. Son zamanlarda yapılmış bir belgesel “Race to Nowhere” ( Sonuçsuz Yarış) 2010’larda büyümenin zorluk ve
risklerini derinlemesine araştırmakta.
Eski
ilköğretim ve lise öğretmeni Tony Wagner işle ilgili kaygı ve kıyaslamanın çocukları
onların yaratıcı doğasından çıkarmasıyla ilgili endişelendiğini söyledi.
Wagner,
Harvard Üniversitesi’ndeki Teknoloji ve Girişim Merkezi’nde bir yenilik eğitimi
üyesi ve öğrencideki öğrenme isteğini uyandırmak için kar amacı gütmeksizin
okullara yardım eden Cambridge, Massachusetts bağlantılı
okulların kurucu yönetici müdürü. Başarılı bir öğrenci olmanın ne anlama
geldiğinin çocukların hayatlarının devamında yenilikçi olmak konusunda güçlük
çekecekleri bir durum yaratan, standartlaştırılmış testler için öğretime çok
fazla vurgu içeren sınırlı bir tanımını yaptı.
Wagner’ın
çok satan kitabı Yenilikçiler Yaratmak:
Dünyayı Değiştirecek Gençler Yetiştirmek için
yapılan araştırma bazı tedirgin edici durumlar ortaya koydu.
Wagner
sıradan bir çocuğun günde 100 soru sorduğunu söyledi. Fakat bir çocuk 10 ya da
12 yaşına geldiği zaman derin sorular sormaya devam etmektense doğru cevabı
almanın çok daha önemli olduğunu anlar.
Peki,
biz bu yaratıcı parmak ressamlarını hayatlarının ilerleyen zamanlarında
yenilikçi olarak başarmalarına yardım edecek şekilde nasıl destekleriz? Bu beş
temel ilkeyi kazanmaya çalışmak başlangıç için mükemmel bir adım.
1. OYUN
Wagner
öğretim programına bir oyun algısı getiren, farklı açılardan bakan ve ders
materyaliyle acayip ilişkiler kuran öğretmenlerin çocukların yaratıcı yapısını
güçlendirdiğini söylüyor.
Başarılı
öğretmenlerde gözlemlediği en önemli örneklerden biri öğrenmeyi eğlenceli hale
getirmeleridir. Wagner der ki; öğrenciler öğrenmelerinin her halinin çok ciddi
olduğunu hissettiklerinde daha az riskli yönlerden düşünmeyi seçmek yerine risk
almaktan ve yaratıcı düşünmekten korkuyorlar.
2. MERAK
5
yıl önce anaokulu öğretmeni Melissa Butler ve Carnegie Mellon Üniversitesi
yerli sanatçısı Jeremy Boyle küçük çocukların yenilik getirmelerinin mümkün
olup olmadığını bulmak için birlikte çalışmaya başladılar. Pittsburgh devlet
okulu sisteminde öğrenciler için yaratıcı düşünmeye ve yeniliğe teşvik eden kâr
amaçlı olmayan “Çocukların Yenilik Projesi”ni kurdular.
Bu
program çocuklara çeşitli teknoloji materyalleriyle oynamak için zaman ve çeşitli
bireysel ve grup projeleriyle uğraşmaları için olanak sağlar. Boyle “Gözlemsel
projeler detaylara dikkati ve farkında olmayı geliştirir, böylece bu çalışmalar daha iyi anlama ve daha
fazla öğrenme isteği yaratır.” dedi.
Boyle’
e göre; ne zaman ki çocuklara birçok şey arasında ilişki bulmalarına yardım
edersek, bu şeylerin birlikte nasıl çalışacakları hakkında daha meraklı
olurlar.
3. TUTKU
Wagner
ayrıca kitabı için yüzlerce yenilikçi insanla yürütülen görüşmelerde tutkularıyla
başarılarını nasıl birleştirdiği gösterilen yenilikçi insanlar buldu. En iyi
öğretmenler ve ebeveynler her zaman öğrencilerin tutkularını ve doğal
meraklarını desteklediler ve bu merakı gidermek için neyin öğrenilmeye ihtiyaç olduğuyla
ilişki kurmaya çalıştılar.
Çocukların
çalışmak istediği konuyu seçmelerine ya da daha fazla öğrenmek için kendi araştırmalarını
planlamalarına izin verirler. Wagner der ki, “Bu ilişkili başarı daha büyük bir
amaca-çocukların bireysel motivasyon ve ilgilerine yol açar.”
4. KORKUSUZLUK
Butler’a
göre; Çocukların Yenilik Projesi temel sonuçları arasında korkusuzluk özellikle
risk alma ve yeni yollar denemeyle bir yere kadar gelişti. Çocuklar aynı
zamanda yaratıcı problem çözmede daha iyi oldular. Butler ’a göre; eğer daha
fazla yenilik geliştirmek istiyorsak çocukları överken odak noktasını
değiştirmek önemli.
Butler,
“Bence aileler, toplumlar ve okullar “Sen zekisin.” dediklerinde çocuklara
zarar veriyorlar. Eğer bir çocuğa zeki olduğunu söylerseniz söylenecek başka
bir şey yoktur, ama çabayı cesaret vermek istediğiniz bir şey olarak
adlandırırsanız çaba yetenek yaratır.” dedi.
5. AMAÇ
Wagner’
a göre; yenilikçiler için belirli bir amaca sahip olma önemliydi. En büyük
etkisi olan öğretmenler, sadece iyi bir puan almak yerine fark yaratmak için
bir şeyler yapmanın önemi hakkında konuştular.
Belirli
bir amaca sahip olma çözüm bulmayı daha zorunlu hale getirir. Bu, yenilikçilere
zorlu konuları çözmede yeni metotlar aramak ve risk almak için daha büyük istek
verir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder