20 Haziran 2015 Cumartesi

KÜTÜPHANELER OKULLARA VE TOPLUMLARA NASIL ÖNCÜ OLUYOR VE İLHAM VERİYOR


Çeviren: Betül Yördem

Orijinal metin için tıklayınız

Öğrenciler, Chattanooga Halk Kütüphanesi'nde Etsy'nin pilot El Sanatı Girişimi programı tarafından sağlanan ekipmanlarla nasıl muhteşem fotoğraflar çekilebileceğini öğreniyorlar. (Courtesy of Mary Barnett)



Halk kütüphanelerinin artık sadece kitaplarla değil aynı zamanda e-kitaplarla dolu olduğu gayet iyi biliniyor. Birçok kütüphaneler 21.yüzyılın dijital çağ değişimini alıyor. Çok sayıda dijital teknolojiler, kreasyon yaratacak alanlar, hatta video film sistemleri ve üç boyutlu yazıcılar ülke genelindeki birçok kütüphanede yer alıyor.

Fakat Aspen İletişim Enstitüsünden 21.yüzyılda kütüphanelerin halka nasıl hizmet edebileceği konusunda tekrar düşünmemiz için henüz bir haber alındı. Grup yöneticisi şöyle dedi: ‘Zorluğa Yükselme: Halk Kütüphanelerini Tekrar Planlama’  tüm ülkede yer alan yeniliklerin hızını ve heyecanını yakalamayı, ve bu yeniliklerin halk üzerindeki etkisini amaçlar. Raporda sorar: “Tüm yeni teknoloji ve katmanlı ağlarla, bugünkü gelişmelerin ötesinde neler yapılabilir?”

Halk Kütüphaneleri İletişim Grubu Bill ve Melinda Gates Kuruluşunun Küresel Kütüphaneler Grubu tarafından desteklendi ve 34 tane kütüphane alan liderleri, yöneticiler, hükümet yetkilileri, eğitim uzmanları ve toplumu geliştirme vizyonu düzenlendi. Grup dijital çağda işe yarayan kütüphanelerin büyük örneklerini göstermekten fazlasını amaçlıyor.

Garmer şöyle dedi: “Biz kütüphaneler hakkında yeni düşünceler için öğrenme, yaratıcılık ve toplum içinde yenilik platformu olarak ve kütüphanelerde yeni ağ formlarının oluşturulması için yeni bir katalizör sağlamak istiyoruz.” “Eğer bu rapor yerelde, devlette ve ulusal düzeyde kütüphanelerin nasıl kullanılacağı konusunda tekrar düşünme ve bunun üzerinde yapısal olarak hareket etme sorumluluğunu teşvik ederse, o zaman grubun hedefine ulaşılmış olacak.” dedi.

The Chattanooga Halk Kütüphanesi (Courtesy of Mary Barnett)


Gerçek  İhtiyaçların Karşılanması

Bir kütüphanenin nasıl olabileceği konusunda tekrar düşünmeleri için ve kendi toplumlarının bu değişikliklerin pozitif ve başarılı yanlarını kararlı biçimde yanıtlamaları için Tennessee, Nashville ve Chattanooga bölgelerindeki iki şehir raporunda vurgulandı.

Corinne Hill 2012 yılında Chattanooga Halk Kütüphanesine yetkili müdür olarak atadığında, şehir sadece kendi kitaplığının durumuyla alakalı üzücü bir rapor almıştı. "Bu gerçekten kötü bir rapor oldu," dedi Hill. “Danışman geldi ve sistemin temel olarak bozulduğunu söyledi.” Çünkü kütüphanenin tepeden tırnağa yeniden inşa edilmesi gerekiyordu, yönetim kurulunun gerçekten farklı bir şey yapmaya açık olduğunu söyledi ve o da bu fırsatı gördü.

Aynı zamanda Chattanooga bir dönüşüm geçiriyordu. Şehir liderleri, Batı yarımkürede ilk kez, kamu yararı olarak tüm şehre saniyede 1  gigabit internet hızı sağladı. Hill yeni “GigCity” markasını güçlendirmek için, kütüphaneyi geliştirmek ve genişletmek için büyük bir fırsat gördü.

Yeni Zelanda'dan gelen ziyaretçiler, Chattanooga Halk Kütüphanesi'nde kütüphanenin dijital kapasitesinin yanında dokuma tezgahını da inceliyorlar. (Courtesy of Mary Barnett)


“Kütüphanede bu çeşit hıza sahip olmak harika bir şey.” dedi Hill. Ödeneklerin yardımıyla ve kütüphanenin işletme bütçesiyle, altyapı ile yüksek internet hızını işlemek için şehir kütüphanesinin donatımına yatırım yaptı, daha sonra sundukları şeyin üzerine çalışma yaptı.

Kütüphanenin dördüncü katı tarihsel depolama olarak kullanıldı, fakat Hill orayı alıp halkın kullanabileceği bir yere taşımaya karar verdi. “Bütün depoyu boşalttık ve 1930ların fabrika alanının tüm cazibesiyle, beton zeminlerle ve bu şekilde her şey ile birlikte yeni bir alana çevirdik.” dedi. “Şimdi burası kamusal bir alan. Eğer bir fikriniz varsa burada geliştirebilirsiniz.”

Bugünlerde dördüncü kat, alanı örnek biçmek için kullanan bir gelinlikçi ve bir yazarı misafir olarak bulunduran çeşitli işletmelerin evidir. Hill’in amacı sadece popüler bir üç boyutlu yazıcı gibi yüksek teknolojiyi önermek değildi, aynı zamanda düşük teknolojiyi de önermekti. “Dikiş sınıflarımız var, bir şeyler yapma konusunda alanın doğal uzantısı olan bu popüler programları geliştirdik.” dedi. “Ve şimdi de tekstil piyasasındayız! Bir dokuma tezgahı getirdik ve gerçekten çok beğenildi. Biz toplumun bir şeyler yapabileceği ve gelebileceği yerde oluyoruz. Evet, gigabit çok popüler fakat bu diğer şeyler çok gerçek, çok yapıcı bir hareket.”

Ve çok yakında, dördüncü kata, web sitesine göre “gigabit ile ilgili deney ve öğrenme için özel olarak tasarlanmış, ayrı ama kapsayıcı iş bağlantılı bir alan” olan gigabit laboratuvarı ekleniyor olacak. Bu bağlantı seviyesi Hill’e göre yeni fırsatlar yaratacak. ”Bizim mesleğimiz halkımız gigabite sahip olduğu zaman neler yapacağını anlamasına yardımcı olacak.” dedi Hill. “Elektiriğin yeni geldiği günlerdeki gibi. Bir kere ışığı açıyorsunuz, peki sonra ne yapmak istiyorsunuz? Bütün bu elektrikle ne yapıyorsunuz? Biz de aynı şeyi yapıyoruz.”

Günde neredeyse 700 çocuk ve genç kütüphanenin gençlere ayrılmış ikinci katıyla meşgul oluyor. Üç boyutlu yazıcı ve oyun salonu çocukları sadece baştan çıkarmıyor, aynı zamanda çocuklar Mozilla tarafından sağlanan yazılımı kullanarak video düzenleme, kodlama yapma veya Chrome kitabıyla yere uzanma ve okul projesi için araştırma yapmayı öğrenebiliyorlar. Hill ve onun ekibi aynı zamanda gençlerin kendi Etsy mağazalarında işe başlamalarına yardım etmek için online Etsy elişi pazarında işe katıldılar. ”İlk işinizin kendi dükkanınız olacağını hayal edebiliyor musunuz?” dedi Hill.
Birçok aile ve öğretmenler tüm bu teknoloji aletlerinin öğrencileri kitap okumaktan uzaklaştıracağı konusunda endişelenirken, Hill asıl gerçeğin bunun zıttı olduğunu, öğrencilerin baskı kitap okumayı zevkli bulduğunu ve teknolojiyi okulla ilişkilendirdiklerini söyledi.

Nashville'n  in Sınırsız Kütüphanesi ve Aspen Enstitüsü raporunun birçok misyonu gibi Hill Chattanooga kütüphanesini "Özellikle içinde yaşadığımız çağda, yaşam boyu öğrenme için bir katalizör" haline dönüştürmeyi umut ettiğini söyledi.

“Kamusal alanda insanlara erişim vermek vergi dolarlarını fazla kullanmak oluyor.” dedi Hill. “Biz gerçekten kütüphanelerin rolünü genişletmiyoruz. Biz her zaman ne yaptıysak o yapılıyor, biz sadece farklı şeyler kullanıyoruz. Biz merak ve yaratıcılık için bir yeriz, öğrenme için, deney için bir yeriz. Bu her zaman kütüphanenin misyonu oldu. Biz sadece farklı araçları kullanıyoruz.”

Mobil Kütüphaneler Ötesinde

Nashville’de belediye başkanı Karl Dean’in halk kütüphanesi ve okul kütüphaneleri arasındaki "duvarları yıkmak" için fikri vardı. Ayrıca Kütüphaneler Diyalog Grubunun da üyesi olan Dean, teknolojinin öğrencilerin hayatlarının her alanında bilgiyi alma şekline göre değiştiğini farketti, ama okul kütüphaneleri sunabilecekleri malzemelerin uygunluğunu ve kalitesini yüksek tutmak için çabaladı.

Böylece Dean kütüphane müdürü Donna Nicely ile birlikte, devlet okulu öğrencileri için okulu terk etmek zorunda kalmadan, tüm halk kütüphanesi kataloğuna erişmeleri için bir yol olan Sınırsız Kütüphaneler programını oluşturdu. Öğrenciler halk kütüphanesinin sunduğu kitaplar, müzik ve dvd’leri de içeren herhangi bir malzemeyi kontrol edebiliyor ve aynı zamanda okul kütüphanesi ile iPad ve e-okuyucuları da kontrol edebiliyor ve halk kütüphaneleri her gün okullara doğrudan malzemeleri teslim ediyor.

Az miktar okulla deneme programına başlayan Dean gururla şunu söyleyebilir ki, Sınırsız Kütüphaneler artık her Nashville devlet okulunda kullanılabilir. Kütüphanelerin öğrenciler üzerindeki etkisi hayrete düşürüyor. “Programa kayıtlı olan 28.000 öğrenci dışında, 15.000 kişi ilk defa Sınırsız Kütüphaneler sayesinde halk kütüphanesini kullandı. Ve okul kütüphanelerinde dolaşım yüzde 79 artmıştır."

Nashville Belediye Başkanı Karl Dean, Dupont Tyler Ortaokulu'ndan bir öğrenci ile birlikte. Okul, 'Sınırsız Kütüphane' programında işbirliği yapıyor ve programa göre kütüphanesini yeniliyor.


Sınırsız Kütüphaneler aynı zamanda, araştırma makaleleri ve projeler için kaliteli malzemeye daha iyi erişimle halk kütüphanelerinde öğrencilere milyonlarca cilde ulaşım vererek öğretmenlere de yardımcı oldu. Ve her şeyden önce, program parası yetmeyen veya evden kütüphaneye ulaşmakta zorluk çeken birçok çocuğa kitap ve materyallere erişim sağlar.

Dean kütüphanelere büyük inancı olduğunu söyledi ve kütüphanelerin alakasız olmaktan uzak olduğunu söyledi. “İnsanların bilgisayarlara, dijital kitaplara ve DVD’lere ulaşmaya ihtiyaçları var.” dedi Dean. “Kütüphaneler birçok nedenlerden dolayı  (iki tane yeni Nashville kütüphane kurmasının sebebi) toplama yerleridir.” dedi Dean,  terk edilmiş bir alışveriş merkezi içinde bir toplum merkezinin bir parçası olması da bir sebeptir. “Onlar müthiş popüler, her toplum bir tane istiyor ve talep bitmiyor.” dedi. “ İleride şehirlerde daha önemli rol oynayacaklar.”

Garmer toplumda halk kütüphanelerini bağlama ve destekleme olduğu zaman Dean’in  vizyoner bir lider olduğunu haber için büyük bir örnek olduğunu söyledi. Okullar kütüphanelerin bariz bir ortağı olmakla birlikte, bütçenin farklı kısımlarını ortaya çıkarıyorlar ve iki farklı profesyonel toplulukların bir parçasıdır, onların "silolarını" yıkmak zordur. “Liderler kutunun dışında adım attığında ve bir kütüphanenin toplumda neler yapabileceğini yeniden düşündüklerinde yeni ortaklıklar ve işbirlikleri doğal olarak akmaya başlayacaktır.” dedi.

Geleceğe baktığımızda, Dean’in, Nashville okul kütüphanelerinin sınırsız doğası için, onların teknolojisini yükseltmenin yanı sıra “okuldaki en havalı alanlar” yaratmak için fiziksel yerlere yatırım yapma gibi daha fazla planları var. “Eğer istediğiniz şey şehrin yaşam boyu öğrenenlerle dolu olması ve  yaratıcı bir yer olmak ise kütüphaneleriniz olmak zorunda.” dedi Dean. “Kütüphaneler bunların yapılması için en iyi yol.”


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder