Minority Report (Azınlık Raporu)'dan bir sahne: Kahinler |
Çeviri: Alev HIR
YENİLEŞMENİN 12 MADDESİ
Mevcut
ve yeni rakipleriyle kaçınılmaz olarak yollarını ayırmak durumunda
kaldıklarından şirketlerin karşılaştığı zorluklara odaklandım. Sadece dışa
dönük bir rekabet olmamakla birlikte şirketlerin yaratıcılıklarını ortaya
çıkararak rekabet etmelerine engel olan içteki baskılardır. Bir zamanlar Victor
E. Frank’ın da dediği gibi: "Bizi geride bırakan geçmiş değil, gelecek yani bugün
gelecek için ne yaptığımızdır."
Neden değişime ihtiyacımız var? Ne de olsa
bugün kazançlıyız! Peki, değişim herkesin hakkı mı?
Yanlış.
Değişime
maruz kalırız ya da değişime biz neden oluruz. Dijital Darwinism çağında,
teknoloji ve toplum çoğunun adapte olmada göstereceği kabiliyetten daha hızlı
bir şekilde ilerlemekte. Durumun çözümlenmesi için bir seçeneğimiz var. Gerçi,
bu da öncülük etme veyahut da izleme olmak üzere klasik bir durumdan ibaret.
Çevrenizdeki insanlar diğerlerinin değişim konusunda ne yaptıklarını görmek
isterler. Aynı zamanda değişmeyi öğrenen bu tip şirketler çoktan rakiplerinin
önüne geçmişlerdir. Buyurun size bu durumu örnekleriyle gerekçelendireyim. Dijital
Darwinism beklemez veyahutayırt etmez. Tabii seleksiyon en azından
deneyenleri kayırır.
Bunu
zaten ezbere biliyorsunuz, değişim için yalnızca sonu gelmeyen uygulama ve
öğrenmeyle desteklenmiş yeni bir yaklaşım tarafından izlenilen yeni bir bakış
açısı gerekir. İyi haber şu dijital Darwinism çağında başarılı bir şekilde
büyüyen şirketler var. Gereksinim duyduğunuz örneğiniz var. Fakat siz de
bilirsiniz ki örnekler de dâhil asıl zor olan icraata geçmek ve ilk adımı
atmaktır. Bir kere başardığınızda, bu sizi ileriye götürecektir.
Yıllardır,
yüzlerce harika ve o kadar da iyi olmayan şirketlerle çalıştım. Dünya
üzerindeki en büyük şirketlerden bazılarıyla birlikte politik ve hassas
çekişmeler dahi yaşadım. Kaybettiğimden daha fazlasını kazandım. Fakat her
seferinde öğrendim ve geliştim. Daha da önemlisi, değişim seyrine başarılı bir
şekilde adım atmış şirketler olarak ortaya çıkan bir dizi özelliği gözlemledim.
Esneklik
ve değişim için mücadele edenlerin yolu başarıya giden yolun tek bir güzergâhtan
veyahut da tek bir kişiden geçmediğine inananlarla kesişir.
Zaman
geçtikçe ve deneyim kazandıkça, bu yinelenen özellikleri liderlik ve
yenilikleriyle ün kazanmış çok beğenilen markalara benzetiyorum.
Nike, Virgin, Tata Group , Tesla, Google, Burberry, GE ve daha bir çoğu dönüşüm için
diğer şirketlere katabileceğimiz,bünyesinde çalıştırabileceğimiz ve
araştırabileceğimiz ortak özellikleri barındırır. Her birinin barındırdığı amaç
bugünden başlayıp çaba göstererek gelecek için etkin bir şekilde rekabet
etmektir. Ayriyeten bu firmalar insanların amaçlarına ulaşmak için ödüllendirildiği,
ayırt edildiği ve yetki verildiği sürece karşılık beklemeden birlikte çalışarak
bir alternatif oluşturduklarını ayırt eder.
Yıllardır,
herhangi bir lideri veyahut da mevcut planı usta bir plana dönüştürerek
geleceğin kapılarını açacağına inandığım en iyi uygulamaların örneklerini
gözlemledim. Yenilikçi kültürün oluşumu ve sürdürülmesine hizmet eden 12
maddeden öğrendiğim çoğu şeyi özümsedim. Bu maddeler dünya üzerindeki çoğu
yenilikçi şirketin iflastan korunmak için yatırım yaptığı kültürel
yapıtaşlarını temsil etmektedir.
Hazırsanız
başlayalım.
YENİLEŞMENİN 12 MADDESİ
Vizyonunuzu açıkça belirtin ve teşvik
edin
Şirketler
vizyonlarını ifade etmediği, açıkça belirtmediği ve motive etmedikleri sürece
kendilerine yeni bir yön çizemezler. İnsanlar, müşteriler ve çalışanlar bir
şeyleri anlamak ve bir şeylere inanmak durumundalar. Bunun yolu kurmak
istediğimiz iletişimden, öneminden ve farklılığından geçer.
Yenilik yönetimi ekibi oluşumu
Gerçek
yöneticilik çok nadir bulunan bir özelliktir. Üstteki yöneticiler yenilikçi
kültürün desteklenmesi için gerekli olan altyapıyı oluşturmalı ve sık sık
birlikte toplanarak işbirliği yapmalıdırlar. Bu ekip en iyi uygulamaların
oluşturulması, öğrenme, sınama, planlama, öncelik sırasına koyma, gerekli
araştırmalar için ana bölümlerin başındakilerle çalışma ve sözleşmenin
oluşturulmasından sorumludur. Daha da önemlisi, ekip öngörülerini, yeni
programları ve süreçleri şirketlerin geneline dahil etmekten sorumludur.
Tam tersi bir yöneticiliği destekleme
Şimdilerde
eski ve yeni jenerasyon arasında iş gücüne duyulan ihtiyaç bakımından bir
uyuşmazlık söz konusu. Eski yöneticiler yeni jenerasyonun bir zamanlar
kendilerinin başarıya ulaşmak için ödediği bedeli ödemediklerini ve
beklentilerinin gerçekçi olmadığını dile getiriyorlar. Aynı zamanda yeni
jenerasyon hayatı çok farklı yaşıyorlar ve onların tadını çıkardığı hayatı daha
iyi kavrayabilmek için eskilerin zaman harcamadığını anlayamıyorlar. GE gibi
yenilikçi şirketler aynı ekipteki farklı jenerasyonlar arasında işbirliğini
teşvik etmek, ortak bir empati duygusu oluşturmak, ve anlayışa teşvik etmek
için tam tersi bir yöneticiliği destekliyor.
Karar vermeyi en uygun hale getirme
Karar
verme ortak yaratıcılığın mutlak hâkimidir. Kararları
en uygun hale getirmek için değerlendirin ve büyümeyi, gelişmeyi, saygınlığı kazandıracak
fikirler için seçenekler sunun.
Buna
yenilik yönetimi ekibiyle başlanabilir, sonuç itibariyle fikirler arasında
karar kılma ve yaratıcılık bütün girişimlere katkı sağlayacaktır bundan dolayı
genelden özele bir uygulama gerektirmektedir. Burada en önemli olan şey
çalışanların motive edilmesidir. Ek olarak, RACI çizelgesi belirli şeyleri
yapmak için sahip olunan hakları, sistemleri, insanları ve yeni senaryoları göz
önünde bulundurmak için oluşturuldu.
İnsanlara
ve işlemlere yatırım yapın
Şirketinizin
esas parçası insanlardır. Aynı zamanda, doğru bir eğitim, işleyiş, sistem ve
yönetim olmadan insanlar ayak bağı olmaktan öteye gidemezler. Günlük şirket uygulamaları, çalışanların eğitilmesi, gözden geçirilmesi, ve aynı
zamanda günlük projelere harcadıkları zamana karşı yeni fikirler hakkında
düşünmesi güçlü, yaratıcı, ve işbirlikçi
kuruluşların anahtar taşıdır. Şu an hepimiz öğrenciyiz ve öğrenme ise nasıl
hırslı kalabildiğimizdir.
Teknolojiyi kolaylaştırıcı olarak
kullanın
Sosyal,
mobil, gerçek zamanlı, şüphe altında bırakan her türlü teknoloji trendinin
artmasıyla birlikte şirketler uygulamaya koyacak, kafa karıştırıcı ve zorlayıcı
birçok seçenekle karşı karşıya geliyorlar. Gerçi bazıları kendilerini her
şeyden biraz yararlanıp bağımsız olacaklarına kandırarak teknolojinin tuzağına
düşüyorlar. Bu kısmen doğru. Teknoloji bir şeyleri "yapmak" için doğru bir şeydir
fakat "niçin sunulduğu" başarı için genellikle gözden kaçırılan bir unsurdur.
Gerçi teknoloji tek başına bir yanıt değildir. Teknoloji sadece iletişimi
kolaylaştıran, yön çizen, öğreten, ortaklaşa bir şeyleri yaptıran ve insanlara
onların önemli olduklarını ve onlara yönlerini hatırlatan anlamına gelir.
Teknoloji daha önceden yaptığımız şeyleri daha iyi yapmak için can atma,
amaçlama ve empati duymayla oluşmuştur. Teknoloji esas vizyonumuz, amacımız ve
iş amaçlarımızın en alt çizgisi için bir kolaylaştırıcı olmalı.
Fikirlere özendirin ve risk alanları mükâfatlandırın
Cesurluğa
özendirmek, riskten kaçınan çoğu şirketin eleştirdiği veyahut da vazgeçirdiği
bir şeydir. Fikirler değerlidir fakat onların sunulduğu çevre hassastır. Bu
yüzden onları sunarken eğlenceli hale getirin veyahut yarar sağlayın ve
hatta günlük şirket uygulamalarının birer parçası olarak ön planda tutun.
En
yenilikçi şirketler kavrayış yeteneğini günlük iş sorumluluklarında ve
performans yönetiminde (alçalma ve yükselmelerde) işleyerek ön planda tutarlar.
Herkesin katılımı yöneticilerin de fikirleri dikkate alması ve geliştirmesi
beklenir. Aynı zamanda yenilikçi şirketler riskleri ödüllendirmenin yollarını
bulurlar. Bu köstebek oyunundaki gibi insanların ceza alma veyahut da alaya
alınma korkusuyla yaratıcı düşünmelerini engelleyen şirketlerde en temel
şeydir.
İniş ve çıkışlar için yaratıcı
düşünmeyi öğretin
Yaratıcı
düşünme birkaç maddeye indirgenmeyecek bir şeydir. Herkesin problemi ortaya çıkarma,
çözme veyahut da başkaları yapamadığında ya da yapmadığında fırsatını gözlediği
zamanlar vardır. Atölyeler, şantiyeler ve organizasyonlar çalışanlara,
yöneticilere ve liderlerden farksız olanlara ilham vermeli. Ben bunu çelişkili
yenilikçi olarak adlandırıyorum. Bu insanlara sadece ikilemleri irdelemede
değil aynı zamanda yeni bir şeyi oluşturmada veyahut da su yüzeyine çıkarmada
olanak tanıyan problem çözme ve planlı düşünmenin bir bileşimidir. Bu,
empatinin değerlendirilmesi için süreç içinde öğretilmelidir ayrıca genel durum
şimdiki çoğu kurulun desteklediği gelenekselci eleştirel düşünme yaklaşımından
farklıdır. En önemlisi, insanların farklı düşünmesine olanak sağlayacak zamana
ihtiyaç vardır. Çalışanlarınıza yeni bir şeyi öğrenmek veyahut da günlük işleri
haricinde fikir üretecekleri ayda 5, 10 yada 20 saat veya her neyse zaman tanıyın.
Katılımı ödüllendirin
HR’ın
yenilik yönetim ekibinde bir kişiye ihtiyacı var. Katılımcılar
ödüllendirilecek. Bu doğrultuda riske girenler kabul edilmeyi hak etmektedir.
İnsanlardan kendi seviyelerinin ötesinde bir şey yapmasını istiyorsunuz ve çoğu
durumda da bu, o kişilerin şu anki konumunu belirlemektedir. Çalışanlarınızı
katkılarından dolayı mükâfatlandırın ve hatta her aşamada katkıda bulunanları
göz önünde bulundurun. Öngörüleri ve en iyi uygulamaları paylaşın. Ödül sistemi
ve sorumlulukları başarı göstergelerine ve yeni süreçlere uyarlanması için
yenileyin.
İşbirliği teşvik edilmeli
Sosyal
ağlara, sosyal medyaya, uyum araçlarına yatırım yapılmalı çünkü bunlar
insanların bir arada daha iyi çalışmasına katkı sağlamak için tasarlanmıştır.
Çoğu durumda işletmeler, normalde birbirlerini görmeyen ve birbirleriyle
konuşmayan insanlara kaynaşma şansı tanıyan çalışma gruplarını ayıran
gelenekselci engelleri kaldırıyorlar. Google çoğunlukla, iki ya da daha fazla
kişinin, tabi ki de aynı anda bir şeyler atıştırmadığı, her binada yaratıcılığa
teşvik etmede olanak sağlayan ofis mutfaklardan bahseder. Bu şekilde olması
için olanak tanıyın ve geleneksel çalışma gruplarının ötesinde katılımı
arttırın. Ortak çıkar ve amaçları olan kişileri bir araya getirin ve birlikte
çalışmaları için yer ve zaman tanıyın.
İleriye dönük çuvalla
Fikirler
yeniden canlandırılması amaçlanan başarılardan daha yaygındır. Çok fazla
değerli katılımcı olmaksızın fikirlerin ortaya çıkması mümkün olmayacaktır. Başarısızlığın
kişiselleştirilmesinin zor bir durum olduğunu kavramış bulunmaktayım. Sonuç olarak
başarısızlık amaçlara ve standartlara ulaşmada başarısız olunduğu anlamına
gelmektedir. Bununla birlikte başaramama korkusu riskten kaçınmaya sebep olur.
Başarısız olma bu tarz olumsuz fikirler taşımak zorunda değildir. Başarısız
olmak gerçek anlamda bir şeyi denediğiniz fakat olmadığı anlamına gelmektedir.
En azından denemiş oldunuz. Denediğiniz ve öğrendiğiniz sürece hızlıca
ilerleyebilirsiniz. Yeni şeyleri denemeseydik sonsuza dek alışılmış şeylere
bağlı kalacaktık. Alışılagelmiş şeyler kayıtsızlığa ve ilgisizliğe sebep
olmaktadır. Gerçek şu ki insanlar sizin başarılarınızı başarısızlıklarınız
üzerinden hatırlayacak. Edison ampulü bulmadan önce 10.000 defa başarısız oldu.
En iyi şirketler başarısız olduklarında dahi başarının bir yolunu bulurlar.
İşte asıl öğrenme budur!
Hesap verme sorumluluğu yönetimi
“Yenilikçi
bir kültürde hesap verilebilirlik son derece önemlidir. Bu, fikir üreten, becerileri
geliştiren ve görüş sunan sadece çalışanlardan ibaret değildir yöneticiler de
aynı zamanda fikirleri ne derece ilerlettikleri, yaratıcılığa teşvik ettikleri
ve işbirliğine cesaretlendirdikleri konusunda karşılaştırılırlar.”
Ve dahası yöneticiler deneyim ve uygulama
programlarına karşı fikirleri ne derece ilerlettiklerinden sorumludurlar. Kısacası
liderler liderlik ederler. Ve yararlı bir kültür yeniliği için kişi ilgili olmaya
çalışır, problemleri çözer, yeni hatta beklenmeyen fırsatları ve çözümlerini
yaratır, çok yüksek standartlar olmadıkça yöneticiler ve idareciler bir
tutulur. Sonuç olarak hiyerarşilerin gözüne rekabetten öte daha uyanık olanlar
ve yağ çekenler girmiş olur. Bu, ürün stratejilerine ve hatta rakip olmaktan
öte işletme standardında birlikte çalışan insanlara yön verir.
Değişim tüm dünya üzerinde duyuldu
Yenilikler
bir şeylerin olması veyahut olmaması için geliştirilen bir fikirle başlar.
Değişimin sırrı şu ki, değişim herhangi bir kişinin sebep olduğu herhangi bir
yerde ortaya çıkabilir. İyimserlik ve umut bulaşıcıdır. Esneklik ve değişim
için mücadele edenlerin yolu, başarıya giden yolun tek bir güzergâhtan veyahut
da tek bir kişiden geçmediğine inananlarla kesişir. Buna karşılık zafere giden
yolda ilerledikçe bir şeyleri fark edersiniz ve uğruna savaşırsınız. Bu durum
acentelerin değişimini ve yenilikleri kapsar. Sizi kapsar.
Bunun
zamanla değişimleri ve önemli keşifleri göz önüne seren küçük bir şey olduğunu unutmayın.
Geriye dönüp baktığınızda başarılarınızı göreceksiniz. İlerlemek için sadece
geriye dönüp bakamazsınız. Bunun yerine farklılıkların, değerlerin, anlamlı
ilişkilerin yollarının dirençli rüzgârlarla karşılaştığını hatırlayın. Kolay
geldiyse herkes bunu yapabilir. Uzun lafın kısası geleceğin yatırımı size
bağlı. Geriye dönüp bakmayın bu şekilde ilerleyemezsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder